Aantrekkende huizenmarkt

Na de economische recessie is er sinds 2014 weer sprake van een aantrekkende huizenmarkt in Nederland. Eind 2014 werd bekend dat voor het derde kwartaal op rij de gemiddelde verkoopprijs op de Nederlandse huizenmarkt is toegenomen. Ten opzichte van een jaar eerder is dit een stijging van zo’n 3,5 procent, waarmee de huizenmarkt definitief weer lijkt aan te trekken. De aantrekkende huizenmarkt is vooral merkbaar in de Randstad, zo lag de huizenprijs eind 2014 liefst 10,2 procent hoger dan een jaar eerder in Amsterdam en kreeg het Gooi zelfs te maken met een toename van 12,6 procent.

Aantal verkopen neemt toe

Naast de toenemende huizenprijs is ook het aantal verkopen toegenomen sinds 2014, waarmee de aantrekkende huizenmarkt des te zichtbaarder is geworden. In het tweede kwartaal werden er liefst 41 procent meer huizen verkocht dan een jaar eerder in hetzelfde kwartaal. De huizenverkoop lag eind 2014 zelfs op z’n piek na het begin van de crisis op de huizenmarkt in 2008. Toch bleef de NVM, wat zich bezighoudt met de huizenmarkt, alert. Zo zou niet iedere woningbezitter zich kunnen vinden in de positieve cijfers en de aantrekkende huizenmarkt. Bijvoorbeeld omdat de aantrekkende huizenmarkt eind 2014 vooral merkbaar was in en rondom de Randstad en bijvoorbeeld in veel mindere mate in het noorden van Nederland.

Daarbij komt dat de prijzen voor vrijstaande woningen niet gestegen of juist lichtelijk gedaald zijn na het begin van de crisis. Deze daling zou in het tweede kwartaal nog op zo’n 0,4 procent liggen ten opzichte van datzelfde kwartaal een jaar eerder. De prijzen waarvoor de huizen momenteel verkocht worden lagen eind 2014 tevens een stuk lager dan aan het begin van 2008.

Verwachting aantrekkende huizenmarkt

Nu er definitief sprake lijkt te zijn van een aantrekkende woningmarkt, zijn de verwachtingen voor komende jaren positief. Hoewel de toename van het aantal verkopen iets minder groot zal zijn, dan in 2014, zal ook in 2015 een positieve trend worden voortgezet verwacht men.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

*